Jak podaje strona internetowa zkmgdynia.pl komunikacja miejska w Kosakowie zaczęła funkcjonować z dniem 1 czerwca 1971 r. Uruchomione zostały wówczas dwie nowe linie autobusowe nr 145 i 146. Pierwszej z nich wyznaczono trasę z pl. Kaszubskiego w Gdyni do Kazimierza, drugiej do Rewy. Trasy obu linii prowadziły w ulicami Jana z Kolna, Marchlewskiego (obecnie Janka Wiśniewskiego), Nasypową, Bosmańską, Zieloną i Płk. Dąbka do Pogórza Górnego i dalej do Kosakowa. Następnie ich trasy rozchodziły się: linii 145 przez Dębogórze do Kazimierza, natomiast linii 146 przez Pierwoszyno i Mosty do Rewy. W swoim artykule strona pisze:
Cyt.:"Na linii 145 było wykonywanych we wszystkie dni tygodnia łącznie tylko kilka kursów rano, popołudniu i wczesnym wieczorem. Linia 146 funkcjonowała natomiast od rana do późnego wieczora, w dni powszednie w szczytach przewozowych z częstotliwością co 30 min, poza szczytami co 90 min. W dni świąteczne była natomiast obsługiwana z częstotliwością co 90 min, zwiększoną przeciętnie do 45 minut w godz. 7-16.
W 1972 r. wraz z oddaniem do użytku w Gdyni przebudowanej ul. Wincentego Gruny (obecnie Unruga) zmieniono trasy obu linii. Od ul. Nasypowej skierowano je tą ulicą i dalej fragmentem ul. Puckiej, tzw. Serpentyną (obecnie Czernickiego).
Trzecią w kolejności linią komunikacji miejskiej, której trasa objęła Kosakowo, była linia nr 160, prowadząca z Redy Ciechocina przez Rumię do Kazimierza. Linia zaczęła funkcjonować w 1973 r. Autobusy tej linii, podobnie jak linii 145, zawracały na poszerzonym fragmencie drogi do Pierwoszyna, za skrzyżowaniem z drogą prowadzącą z Dębogórza. W wybranych kursach zaplanowano zajazdy autobusów linii 160 pod Bazy B i C Centrali Produktów Naftowych w Dębogórzu.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w rozwoju komunikacji miejskiej w Kosakowie było uruchomienie nowej linii autobusowej nr 165 w 1974 r. Trasę linii wyznaczono spod Dworca PKP w Chyloni przez ulice Chylońską i Pucką do Pogórza Górnego i dalej przez Kosakowo, Pierwoszyno i Mosty do Rewy. Jeszcze w tym samym roku na teren Kosakowa wprowadzono linię autobusową 128, funkcjonującą do tego czasu z pl. Kaszubskiego w Gdyni do Pogórza Górnego ulicami Nasypową, Bosmańską, Zieloną i Płk. Dąbka. Trasa tej linii została wydłużona do Suchego Dworu.
Rok później została uruchomiona następna nowa linia autobusowa, obsługująca Kosakowo. Linia nr 173 zaczęła funkcjonować w 1975 r. na trasie Rondo Wzgórze Nowotki w Gdyni (obecnie Wzgórze Świętego Maksymiliana) – Dębogórze ul. Świętojańską do pl. Kaszubskiego i dalej trasą linii 145 do nowej pętli przy ul. Słonecznikowej w Dębogórzu.
W 1977 r. linię 165 wycofano spod Dworca PKP w Chyloni, ograniczając ją do nowej pętli u zbiegu ulic Puckiej i Krzywoustego przed przejazdem kolejowym. W tym samym roku ograniczono trasę linii 173 do relacji pl. Kaszubski w Gdyni – Dębogórze.
W 1983 r. przestała funkcjonować linia 145. Do Kazimierza przedłużono linię 173. W tym samym roku zostały uruchomione pierwsze dwie linie sezonowe do obsługi tzw. ruchu plażowego w okresie wakacji letnich. Były to linie nr 301 i 304. Pierwsza z nich funkcjonowała na trasie: Rumia Dworzec PKP - Rewa przez Kazimierz, Pierwoszyno i Mosty. Trasa linii 304 prowadziła z pl. Kaszubskiego w Gdyni, identycznie jak linii 146, także do Rewy. Obie linie były uruchamiane nie w każde wakacje letnie do 1990 r. , kiedy to zakończyły swoje funkcjonowanie.
W 1984 r. została uruchomiona pierwsza linia nocna do Kosakowa pod numerem 438. Trasa linii prowadziła z Gdyni Wielkiego Kacka i śródmieście Gdyni przez Pogórze Dolne, Pogórza Górne, Kosakowo, Pierwoszyno i Mosty do Rewy. linia 438 funkcjonowała do 1993 r., kiedy to zastąpiła ją linia nr 400 funkcjonująca na trasie: Gdynia Płyta Redłowska – Rewa przez pl. Konstytucji, Morską, Estakadę Kwiatkowskiego, Oksywie Dolne, Oksywie Górne, Pogórze Górne, Kosakowo, Pierwoszyno i Mosty. W 1984 r. nastąpiła jeszcze inna ważna zmiana w obsłudze komunikacyjnej Kosakowa. Z pl. Kaszubskiego w Gdyni do Suchego Dworu uruchomiono nową linię autobusową nr 194, ulicami Jana z Kolna (powrót pl. Konstytucji i Migały), Marchlewskiego, łącznicą Estakady Kwiatkowskiego, Kwiatkowskiego i Płk. Dąbka. Linia ta zastąpiła w obsłudze Suchego Dworu linię 128, której trasę ograniczono do Starego Obłuża.
W 1988 r. obsługą komunikacyjną objęte zostały Mechelinki. Do wybudowanej w tej miejscowości pętli została skierowana została linia 165 na zasadzie zajazdów z Mostów. Zajazdy odbywały się w obu kierunkach.(...)"
Cały artykuł możecie Państwo znaleźć na stronie 50 lat komunikacji miejskiej w Kosakowie ZKM Gdynia Zachęcamy do przeczytania.
Źródło: Cytowany artykuł pochodzi z zkmgdynia.pl